ART by DHANI BARRAGAN
Artist from SPAIN
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CREATURE being part of #ArtToyExhibition "FOREVER TOYS" (PINTEREST LINK - all photos Exhibition)
in Okendo Kultur Centre, San Sebastian Spain
2018
#ArtToyShowGama organized by #ARTtoyGAMA Collective
and curated by JUDAS ARRIETA
YOUNG CREATOR, 60cm x 80cm, acrylic on canvas, 2018.
TOY MAKER, A3 (42cm x 29'7cm), digital painting, 2018.
These 2 artworks are part of a story about the birth of a creator.
From its origins, in those who use their toys as tools for creation, to their adult steps in what makes these toys from scratch with their own hands
WILD TEDDY BEAR, acrylic on munny 7 "Kidrobot.
"Wild teddy bear" is what happens when a teddy bear is raised wild in the forest fighting for its survival.
DHANI
BARRRAGAN es un artista nacido en Marinea de Aljarafe, Sevilla, España, en el
año1989.
Desde
muy joven ha estado interesado en el dibujo, tanto así, que pasaba las horas
haciendo dibujos inventados y copiando ilustraciones de cómic como Spider-man.
Entrando
en la adolescencia le comenzó a interesar el graffiti, y a partir de ahí,
investigó mucho más con el color y las formas, además de valorar el trabajo de
los grandes grafiteros de la época (principios del 2000).
Aunque
el graffiti le influenció y le interesó mucho, no llegó a practicarlo en
profundidad, dando prioridad al dibujo en papel, creando bocetos incluso en las
horas de clase en el instituto.
Este
interés por el dibujo y la pintura le llevó a comenzar los estudio de Bellas
Artes en la universidad de Sevilla de 2008 a 2013.
Tras
los años de universidad fue cuando realmente comenzó a explotar las ideas que
había tenido durante los años de estudio. Fue cuando poco a poco fue consiguiendo
un estilo propio basado en lo que realmente le interesaba de la escena
artística.
En
el lowbrow fue donde encontró un estilo con el que realmente se veía
identificado. Atrapando personajes de la cultura pop para a partir de los
mismos trasladar sus propios mensajes, a
través de escenas cómicas a la par que polémicas.
La
idea de crear escenas aparentemente amables y visualmente alegres con un
trasfondo crítico y dramático es la mayor motivación que tiene a la hora de
trabajar, ya que siempre intenta plasmar un mensaje crítico y social.
Siempre
le llamaron mucho la atención los dibujos animados en los que sus personajes
tenían transformaciones y cambios físicos, como Dragon ball, Pokemon,
Transformers... Esos cambios, transformaciones o fusiones le atraían desde un
primer momento y son opciones que le encanta adaptar en su trabajo actual,
dando formas novedosas a otras ya reconocibles dentro de la cultura pop.
Técnicamente
el lowbrow y el surrealismo pop son sus estilos referentes, ya que entiende que
le permiten la total libertad de creación, inventando escenas que jamás podrían
verse en otro ámbito.
Los
personajes de la cultura pop son considerados por él como la nueva simbología; antiguamente
los artistas usaban ciertos elementos para representar algo sutilmente que solo
podía ser apreciado por las personas que conocían el significado de esa
simbología. Y lo que él piensa es que con estos personajes que son conocidos a
nivel mundial, se pueden dar mensajes a un número mucho mayor de público sin
ningún tipo de elitismo intelectual.
Principalmente
los personajes que le gusta utilizar en sus trabajos son aquellos que más le
interesaron de pequeño, como Bugs Bunny, aunque le gusta ampliar el abanico utilizando cualquier tipo
de personaje que le guste y atraiga visualmente.
MARTIAN HOMER, acrylic on Anatomy and HEADLESS, acrylic on Anatomy.
DHANI
BARRRAGAN is an artist born in Marinea de Aljarafe, Seville, Spain, in the year
1989.
Since
very young he has been interested in drawing, so much so, that he spent hours
making invented drawings and copying comic book illustrations like Spider-man.
Going
into adolescence he began to interest graffiti, and from there, he researched
much more with color and shapes, besides assessing the work of the great graffiti
artists of the time (early 2000).
Although
graffiti influenced and interested him a lot, he did not practice it in depth,
giving priority to drawing on paper, creating sketches even during class hours
in high school.
This
interest in drawing and painting led him to begin the study of Fine Arts at the
University of Seville from 2008 to 2013.
After
the years of university it was when he really began to exploit the ideas he had
during the years of study. It was when little by little he was getting his own
style based on what really interested him on the art scene.
In
the lowbrow art was where he found a style with which he really was identified.
Catching pop culture characters to translate his own messages, through comic
scenes as well as polemics.
The
idea of creating apparently friendly and visually cheerful scenes with a
critical and dramatic background is the main motivation that he has at the time
of working, since he always tries to capture a critical and social message.
He
was always very attracted to the cartoons in which its characters had
transformations and physical changes, such as Dragon Ball, Pokemon,
Transformers... These changes, transformations or mergers attracted him from
the start, and are options that he loves to adapt in his works, giving new
forms to others already recognizable within pop culture.
Technically
lowbrow and pop surrealism are his referring styles, since he understands that
they allow him total freedom of creation, inventing scenes that could never be
seen in another area.
The
characters of pop culture are considered by him as the new symbolism; formerly
artists used certain elements to represent something subtly that could only be
appreciated by people who knew the meaning of that symbology. And what he
thinks is that with these characters that are known worldwide, you can give
messages to a much larger audience without any kind of intellectual elitism.
Mainly
the characters that he likes to use in his works are those that most interested
him as a child, like Bugs Bunny, although he likes to expand the range using
any type of character that he likes and attracts visually.